Zo creëer je een positieve bedrijfscultuur

In een zakelijke wereld die continu in beweging is, is een positieve bedrijfscultuur de hoeksteen van succes. De term klinkt erg veelbelovend en is dat ook. Hierbij gaat het namelijk om een veelbepalende kracht. Of je je bedrijf nog maar net hebt opgezet en op zoek bent naar de bedrijfsidentiteit, of je een ervaren ondernemer bent en zoekt naar een manier om de sfeer op de werkvloer te verbeteren: de principes zijn universeel. In deze blog delen we de manieren waarop je een werkomgeving kunt creëren waarin iedereen zich actief in wil zetten voor jouw bedrijf.

Positieve bedrijfscultuur: het belang

Een positieve bedrijfscultuur staat centraal in het streven naar succes van je bedrijf. De bedrijfscultuur heeft namelijk een grote invloed op hoe je werknemers presteren en dit bepaalt of je bedrijf wel of niet succesvol is. Het heeft een directe impact op de betrokkenheid en productiviteit van je werknemers. Daarnaast heeft dit impact op het vermogen van een bedrijf om zich aan te passen aan veranderingen. Een gezonde bedrijfscultuur zorgt ervoor dat nieuw talent aangetrokken wordt en huidig talent loyaal blijft aan jouw bedrijf en zich wil blijven inzetten voor je merk. Werknemers zijn gemotiveerd om zich voor je onderneming in te zetten en doen dit met passie. Zo zullen ze ook nadenken over manieren waarop je bedrijf nog succesvoller kan worden. Innovatie gaat dus ook steeds meer een rol spelen. Teamleden voelen zich namelijk betrokken bij de gemeenschappelijke doelen van de organisatie. Naast dat je hierdoor succesvolle resultaten boekt, bied je ook een stabiele, stimulerende en bevredigende werkomgeving voor je werknemers.

Kernwaarden van je bedrijf

Voordat je je bedrijfscultuur kunt vormgeven, zul je duidelijk voor ogen moeten hebben wat de kernwaarden van je bedrijf zijn. Wat vind je belangrijk? Deze waarden zijn namelijk de leidraad voor het team en vormen ook de bouwstenen van je bedrijfscultuur. Zo vind je respect, inzet en samenwerking bijvoorbeeld erg belangrijk. Wil je graag dat je werknemers zich uiten en durven te komen met nieuwe ideeën, ook als deze niet per se binnen hun functie vallen? Dan kun je innovatie en professionele ontwikkeling als kernwaarde stellen. Buiten zaken die direct te maken hebben met je team, kunnen er ook nog andere dingen zijn die je erg belangrijk vindt als ondernemer. Denk hierbij aan duurzaamheid of een positieve invloed hebben op de maatschappij. Deze kernwaarde kun je binnen je bedrijf integreren door kleine aanpassingen te doen. Zo kun je mokken laten bedrukken en deze uitdelen aan je teamleden, in plaats van dat ze drinken uit wegwerpbekers. Bovendien zal iedereen met een eigen mok zich nog meer betrokken voelen bij je bedrijf.

Erkenning en waardering personeel

Werknemers die zich gezien en gehoord voelen, zullen zich nog meer inzetten voor jouw bedrijf. Deze dragen bij aan de positieve bedrijfscultuur. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt laten zien dat je je personeel erkent en waardeert. Laat bijvoorbeeld persoonlijke Maxilia koffiekopjes bedrukken en geef deze cadeau aan je werknemers die graag koffie drinken tijdens het werken. Zo laat je zien dat je ziet dat ze hard werken en ook de kleine dingen opmerkt. Het erkennen en waarderen van inspanningen bevordert zowel individuele groei als het gevoel van verbinding binnen het team. Geef dan ook regelmatig positieve feedback, zodat werknemers weten dat ze het werk zeker niet voor niets doen. Naast dat dit de positieve bedrijfscultuur stimuleert, versterkt dit ook nog eens de motivatie van je personeel om zich in te zetten voor alle bedrijfsdoelen. Uiteindelijk zorgt dit voor het succes van je onderneming.

Dit artikel delen