Tips om je bedrijf voor te bereiden op internationale groei

Wil je je bedrijf uitbreiden naar de internationale markt? Daar is uiteraard veel ruimte voor groei. Het is wel belangrijk om de voorbereiding grondig aan te pakken. Fouten kunnen je immers duur komen te staan. Deze tips komen je van pas bij de uitbreidingsplannen.

Juiste markt kiezen

Ga allereerst op zoek naar de juiste markt voor je product of dienst. Je kunt verschillende beweegredenen hebben voor groei naar bepaalde regio’s. Wil je uitbreiden naar een buurland met relatief weinig culturele verschillen? Dan is Duitsland een uitgelezen optie, met een grote economie. Werk idealiter direct samen met het juiste personeel. Een accountmanager Duitsland kan de eerste contacten opbouwen en weet klanten in het land te binden. Die nieuwe klanten heb je immers hard nodig binnen je verkoopgebied.

Markt onderzoeken

Doe uitgebreid onderzoek naar de markt waar je naartoe wilt uitbreiden. Als je de behoeften van potentiële klanten kent, kun je hier immers beter aan voldoen. Ook voorkom je zo fouten zoals het lanceren van producten waar de doelgroep niet op zit te wachten. Je kunt zelf een onderzoek uitvoeren of dit laten doen. Neem de resultaten mee in je plannen en doelstellingen.

Team uitbreiden

Internationale groei betekent meestal ook dat het nodig is om je team uit te breiden. Je hebt immers meer werkzaamheden te verrichten. Je kunt doorgaans het beste een regionaal team aanstellen, in het desbetreffende gebied zoals Duitsland. Een expert voor werving selectie Duitsland kan je hierbij ondersteunen, om tot de juiste samenstelling van het team te komen. Het kan best even duren totdat het team compleet is. Begin daar dus liever vroeg dan laat mee, zodat de taken tijdig kunnen worden opgepakt. Er komt vaak meer kijken bij een uitbreiding dan vooraf wordt voorspeld, wat je mee kunt nemen in de planning.

Transport en logistiek

Verkoop je producten? Dan moet je ook een oplossing vinden voor transport en logistiek. Als je uitbreidt naar een buurland, is dit doorgaans nog goed te overzien. Breid je uit naar verdere locaties? Dan komen hier aanzienlijk meer werkzaamheden bij kijken. Weet dat klanten niet op lange levertijden zitten te wachten. Zorg daarom dat eerst je logistieke planning in orde is, zodat het leveren van goederen soepel verloopt.

Uitbreiding aantal producten

Om producten te kunnen leveren, moet je natuurlijk ook aan de juiste aantallen voldoen. De verkoop kan plotseling flink toenemen bij internationale uitbreiding. Daar moet je productieketen dus wel op zijn voorbereid. Informeer producenten en leveranciers altijd over uitbreidingsplannen. Zo kan hier al vroegtijdig rekening mee worden gehouden.

De voorbereiding op internationale bedrijfsuitbreiding zit in uiteenlopende aspecten. Begin met een globaal plan en werk uiteindelijk de details uit. Uiteraard komt er ook een stuk learning on the job bij kijken. Maar hoe meer je al van tevoren hebt vastgelegd, hoe beter de uitbreiding verloopt.

Dit artikel delen