Mediaonderzoek: DeGroesbeek.nl meest gebruikte lokale nieuwswebsite

GEMEENTE BERG EN DAL – Het college van burgemeester en wethouders in de gemeente Berg en Dal heeft na een verzoek van DeGroesbeek.nl alsnog resultaten van een vraag uit het mediaonderzoek openbaar gemaakt.


Resultaten “vraag 16”.

Daaruit blijkt dat DeGroesbeek.nl in de gemeente Berg en Dal het beste scoort bij de overige lokale (digitale) media.

Mediaonderzoek

De gemeente Berg en Dal voerde het onderzoek uit om zelf inzicht te krijgen in het mediagebruik van de inwoners, maar ook omdat de raad een kijk- en luisteronderzoek naar omroep Berg en Dal wilde hebben in verband met de subsidie. Echter, de resultaten van één van de vragen (vraag 16) werden achtergehouden. Vraag 16 had betrekking op de overige (en veelal) digitale nieuwsmedia.

WOB-procedure indien nodig

Hoewel wij onze eigen statistieken hebben, hadden wij hier om meerdere reden moeite mee: waakhond-functie, fatsoenlijk openbaar bestuur en handelswijze van de gemeente jegens media en inwoners. Daarom hebben wij besloten de gemeente Berg en Dal te mailen om uitleg te vragen over deze gang van zaken. Hierin hebben we aangegeven een WOB-procedure op te starten als we dat nodig achten.

Waakhond

We beginnen met de eerste reden: waakhond-functie. Door deze resultaten achter te houden kunnen wij als medium onze controlerende taak niet uitvoeren. Er gaan jaarlijks tienduizenden euro’s naar enkele media in onze gemeente. Het is, nu er een onderzoek is uitgevoerd, voor ons (en wellicht ook de raad) belangrijk om te weten hoe deze media het doen in het Berg en Dalse medialandschap, inclusief nieuwswebsites. Dit is omdat wij bij collegebesluiten en dergelijke kritisch moeten kunnen handelen en schrijven als dat noodzakelijk is. Maar dan moet die info wel beschikbaar zijn. Het gaat hier om gemeenschapsgeld en ergens zou het college aan kunnen sturen op samenwerkingen, in plaats van geld in bodemloze putten te blijven stoppen.

Openbaar bestuur

Een tweede is de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB); een middel om overheden te dwingen informatie openbaar te maken. Wij zouden niet weten welke van de paar wettelijk opgestelde weigeringsgronden die er zijn, ingezet zou moeten worden om de informatie achter te houden. En waarom zou dat zwaarder wegen dan het belang van openbaarmaking? Het college zal het misschien aanvankelijk nog lukken, maar een rechter schiet het uiteindelijk bij een beetje bezwaar af. Het zijn immers maar resultaten van een enquête.

Handelswijze

De derde is de handelswijze van de gemeente. Buiten het feit dat wij onze controlerende taak niet kunnen uitvoeren en het in strijd lijkt met de WOB, is het ook niet netjes om inwoners een vraag te stellen waar zij vervolgens de resultaten niet van krijgen. De media die zich dagelijks inzetten om inwoners van informatie te voorzien, waar de gemeente zelf ook baat bij heeft, worden verder niet meer genoemd in de rapportage. Ook dat vonden wij van weinig respect getuigen. Tot slot gaf het college in de rapportage aan dat de resultaten niet openbaar waren in verband met kwetsende reacties. Dat klopt niet: dat had betrekking op open vragen, niet op de vraag over de overige media. Wees eerlijk in het verantwoorden van waarom bepaalde informatie niet openbaar is.


Na onze mail toch nog openbaarheid.

Toch nog openbaar

Uiteindelijk is er besloten de resultaten openbaar te maken en de rapportage aan te passen. De WOB-procedure vanuit onze kant is daardoor niet meer nodig. “De gemeente vindt openbaarheid/transparantie zwaarder wegen dan eventuele bedrijfsgevoeligheid. Daarom is besloten om de resultaten van vraag 16 alsnog openbaar te maken”, staat er in de aangepaste rapportage. Helder en dank daarvoor aan het college / de gemeente. Prima oplossing.

Nummer 1

Dan de resultaten. Van de andere lokale media wordt DeGroesbeek.nl gebruikt door de meeste respondenten. Bijna 400 respondenten (35%) heeft aangegeven gebruik te maken van onze website. Daarmee zitten we onder de lokale omroep (443 totaal, 39%, inclusief radio en TV), twee weekbladen (600+) en De Gelderlander (494, 44%), maar boven bijvoorbeeld ViaGroesbeek en De Brug (beiden 300, 27%). Daar zijn we met ons ene kanaaltje, mede gezien de opbouw van respondenten (veel 65+), dik tevreden mee. Henk Baron, waarmee we tevens samenwerken (redactioneel, in combinatie met De Rozet), is bij de overige media een goede tweede met 339 respondenten (30%).

Geen social media

Dan waren er ook nog 254 mensen die aangaven geen gebruik te maken van de genoemde overige media. Dat kan te maken hebben met het aantal mensen dat in het onderzoek had aangegeven geen social media te gebruiken: 300 van de 1100 respondenten. Dat is soms het manco van een digitaal medium: mensen die wat minder actief zijn op internet zul je ook niet snel bereiken, waar een krant of omroep dit via andere kanalen nog wél kan doen. Verder zijn Topic, BD1, In Het Laag en NijmegenLeeft meegenomen in het onderzoek.

De weekbladen De Rozet (685) en Het Gemeentenieuws (617) komen het beste uit het algehele onderzoek: onze felicitaties! Rest ons niets anders dan de bezoekers die op ons hebben “gestemd” te bedanken.

Het aangepaste rapport staat achter dit linkje (klik).

Bron/Tekst: DeGroesbeek.nl


Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en info uit Groesbeek e.o? Like dan onze Facebookpagina.

[relatedPosts]

Dit artikel delen