Dit moet je weten over interne hackathons

Hackathons zijn een leuke en goede manier om ideeën te crowdsourcen om specifieke problemen op te lossen. Hoewel ze vaak worden geassocieerd met softwareontwikkeling, gebruiken veel bedrijven ze ook om andere uitdagingen op te lossen. Zoals elk evenement kost het organiseren van een succesvolle hackathon tijd en geduld. Een interne hackathon organiseren leidt bovendien niet altijd tot een succes, al geven we je in dit artikel een paar tips om dit te voorkomen. Ook leggen we je uit wat een hackathon überhaupt is. 

Wat is een hackathon? 

Wil je weten wat een hackathon is? Bij een hackathon komen groepen mensen binnen een gemeenschap of bedrijf samen in teams om een ​​specifiek probleem op te lossen of te innoveren rond een centraal thema. Deze evenementen zijn over het algemeen bedoeld om binnen een bepaalde tijd een proof of concept of werkplan te maken. Veel hackathons hebben bovendien een wedstrijdelement, met aan het eind prijzen voor de beste ideeën of presentaties. Veel mensen denken dat hackathons alleen gebruikt worden voor innovaties in de wereld van programmeren, maar dat is niet het geval. Dit concept kan juist op zo goed als elk werkvlak toegepast worden. 

Welke soorten hackathons zijn er?

Er zijn grofweg drie soorten hackathons:

  • Interne hackathon: dit wordt georganiseerd door een bedrijf voor de interne teams. Vaak worden ze gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe producten of het (creatief) oplossen van problemen. In dit artikel lees je meer over de interne hackathon.
  • Competitieve hackathon: dit wordt vaak geregeld door een gemeenschapsgroep, waarbij je onder meer kunt denken aan een team van programmeurs. Een competitieve hackathon wordt opgezet als een netwerkevenement en er is sprake van een gezonde concurrentie. 
  • Gesponsorde hackathons: doorgaans zijn deze hackathons bedoeld voor externe deelnemers. Hiermee werven organisaties nieuw talent of ze gebruiken een gesponsorde hackathon voor promotionele doeleinden. 

Waarom moet je een interne hackathon organiseren?

Hackathons kunnen een fantastisch middel zijn om veel ideeën te genereren voor het oplossen van een specifieke uitdaging, of dat nu het ontwerpen van een nieuwe app is of het verbeteren van de duurzaamheid van je bedrijf. Door een interne hackathon te organiseren voor de medewerkers van je onderneming, kunnen zij hun creativiteit ontdekken en samenwerken met hun collega’s. Dit versterkt niet alleen de teamdynamiek, maar verbetert ook de betrokkenheid en geeft een gevoel van prestatie voor de deelnemers. Voor organisaties die hun commitment aan innovatie willen tonen, laat het houden van een hackathon duidelijk zien dat ideeën centraal staan ​​in hun cultuur.

Hoe organiseer je een succesvolle interne hackathon?

Voordat je vast komt te zitten in het plannen van je hackathon, moet je het volgende identificeren:

  • Belangrijke belanghebbenden (inclusief je juridische team – het is belangrijk om hun advies te krijgen over hoe om te gaan met intellectueel eigendom dat tijdens het evenement is gecreëerd)
  • Je deelnemers en publiek (bijv. al je medewerkers, programmeurs, partnerorganisaties) 
  • Je thema – een element dat je evenement met elkaar verbindt 
  • Het gewenste resultaat van de hackathon.

Nadat je deze punten duidelijk hebt, kun je starten met het organiseren van de interne hackathon! Kun je wel wat hulp gebruiken met het organiseren van een hackathon? In Nederland is Hackathonopmaat.nl marktleider op het gebied van hackathons. Zij organiseren jaarlijks tientallen van dit soort evenementen.

Dit artikel delen